|
Wieluń - forum, informacje, ogłoszenia
|
|
Rower - Nowe prawo: W co musi być wyposażony rower, przyczepka itd.
K_O_Z_A - 2012-10-04, 19:12 Temat postu: Nowe prawo: W co musi być wyposażony rower, przyczepka itd.
Cytat: | W co musi być wyposażony rower?
W myśl nowego rozporządzenia, rower musi byś wyposażony w:
- co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej z przodu,
- co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej z tyłu,
- co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec,
- dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.
Choć na pierwszy rzut oka, nie zmienia się wiele, to zmiany są istotne w detalach. Po pierwsze pojawia się zapis "co najmniej" zarówno w przypadku świateł przednich jak i tylnych. Do tej pory cykliści posiadający więcej niż jedną lampkę, łamali prawo, choć było to bezpieczniejsze niż posiadanie jednej lampki. Ten absurd zniknie 8 października.
Drugą istotną zmianą jest dopuszczenie stosowania lampek migających, zarówno z tyłu, jak i z przodu roweru. Do tej pory popularne "migacze" dozwolone były jedynie w oświetleniu tylnym.
Trzecią istotną zmianą jest to, że obowiązkowe oświetlenie pozycyjne roweru może być zdemontowane w czasie, gdy nie ma obowiązku jego używania. Zatem w ciągu dnia, w warunkach dobrej przejrzystości powietrza na rowerze nie trzeba mieć zamontowanego oświetlenia i za jego brak nie grozi mandat.
Uwaga: Przepis ten nie dotyczy tylnego (czerwonego) oświetlenia odblaskowego, które musi być zamontowane na stałe. W tunelu a także np. we mgle rowerzysta ma obowiązek mieć oświetlenie pozycyjne zamontowane na rowerze i go używać, niezależnie od pory dnia i pogody.
Ostatnia istotna zmiana dotyczy tego, na jakiej wysokości może znajdować się oświetlenie. Dotychczasowy przepis, ograniczał wysokość montażu oświetlenia do przedziału 35 - 90 cm i nie uwzględniał tego, że zapis ten czynił niezgodnymi z prawem wszystkie lampki zamontowane na kierownicach rowerów wyposażonych w amortyzator przedni. Teraz oświetlenie przednie i tylne będzie mogło znajdować się nie niżej niż 25 cm i nie wyżej niż 150 cm nad jezdnią. Ten przepis wchodzi w życie 1 stycznia 2013 roku.
Uwaga: Przepisy rozporządzenia odnoszą się tylko do wyposażenia pojazdów, a nie oświetlenia umieszczonego na rowerzyście (np. "czołówek", czy lampek przyczepionych do ubrania), które nie jest wystarczające.
Rower i wózek rowerowy, którego konstrukcja uniemożliwia sygnalizowanie zamiaru skrętu przez wyciągnięcie przez kierującego w bok ręki musi być też wyposażony w kierunkowskazy spełniające wymagania techniczne kierunkowskazów dla motorowerów (chodzi np. o obudowane rowery poziome). Przepis ten wchodzi w życie 1 stycznia 2013 roku.
Światła roweru, zarówno odblaskowe jak i pozycyjne, musi być widoczne z co najmniej 150 metrów.
W co można dodatkowo wyposażyć rower?
Rower, poza obowiązkowym wyposażeniem, można też, w myśl nowego rozporządzenia, doposażyć rower w opony z paskiem odblaskowym oraz inne odblaski w formie nieprzerwanego pierścienia. To nowość, która pojawia się w rozporządzeniu - do tej pory opony z takim paskiem nie były dopuszczone.
Zmienia się też możliwość montażu odblasków na szprychach. Do tej pory prawo ograniczało ich ilość, teraz zapis mówi jedynie, że musi to być "co najmniej jeden" odblask na każde koło. Odblask musi być barwy żółtej. Oznacza to niestety, że popularne ostatnimi czasy odblaskowe nakładki na szprychy nadal pozostają nielegalne.
Nowe prawo pozwala tez doposażyć rower w biały odblask z przodu oraz dowolną liczbę lampek z przodu (białe lub żółtej selektywnej) i tyłu pojazdu (czerwone). Mogą to być zarówno lampki świecące jak i migające.
Niestety rozporządzenie słowem nie wspomina (nie dopuszcza) stosowania elementów odblaskowych takich jak flagi, czy inne gadżety (np odblaskowe zawieszki na sakwy). Brak również dopuszczenia stosowania elementów odblaskowych na ramie roweru i innych elementach. Dopuszcza się za to stosowanie odblasków na pedałach.
W co trzeba wyposażyć przyczepkę rowerową?
Do niedawna przyczepki rowerowe w ogóle nie miały zdefiniowanego wymaganego wyposażenia. Była to dziura prawna pozwalająca jeździć z przyczepką bez oświetlenia.
Wchodzące w życie przepisy zmieniają ten stan. Przyczepka będzie musiała być wyposażona w:
- dyszel wyposażony w urządzenie sprzęgowe uniemożliwiające przewrócenie się przyczepy w przypadku przewrócenia się roweru (nie dotyczy przyczep jednokołowych),
- przynajmniej jedno światło pozycyjne, czerwone, z tyłu przyczepy,
- przynajmniej jedno światło odblaskowe czerwone, z tyłu przyczepy,
- w przypadku, gdy przyczepa jest szersza od roweru ją ciągnącego, jedno światło z przodu, barwy białej lub żółtej selektywnej,
Zapisy rozporządzenia nie precyzują, czy przyczepa może posiadać oświetlenie migające. Podobnie jak w przypadku rowerów, do przyczep można domontować dodatkowe oświetlenie, zarówno odblaskowe jak i pozycyjne, a także opony z paskiem odblaskowym. Obowiązkowe oświetlenie można zdejmować, gdy nie jest potrzebne.
Przepisy dotyczące dyszla przyczep wchodzą w życie 1 stycznia 2013 roku.
Obowiązkowe wyposażenie wózków rowerowych (riksz)
W nowym Prawie o Ruchu Drogowym pojawiła się definicja wózka rowerowego (pojazdu napędzanego siłą ludzkich mięśni o szerokości ponad 90 cm). Obecnie wózek rowerowy musi być wyposażony, podobnie jak rower, w:
- co najmniej jedną lampkę pozycyjną (białą lub żółtą selektywną) z przodu wózka,
- co najmniej jedną lampkę pozycyjną (czerwoną) z tyłu pojazdu,
- co najmniej jeden czerwony odblask z tyłu pojazdu,
- sprawny hamulec,,
- dzwonek lub inny nieprzeraźliwy sygnał dźwiękowy.
Większość przepisów dla wózka rowerowego, dotycząca warunków technicznych dla oświetlenia obowiązkowego i możliwości zamontowania dodatkowych lampek i odblasków, jest identyczna jak dla roweru. |
Źródło:
http://polskanarowery.spo...przyczepka.html
Mrówek - 2012-10-04, 20:05
K_O_Z_A napisał/a: | Rower i wózek rowerowy, którego konstrukcja uniemożliwia sygnalizowanie zamiaru skrętu przez wyciągnięcie przez kierującego w bok ręki musi być też wyposażony w kierunkowskazy spełniające wymagania techniczne kierunkowskazów dla motorowerów (chodzi np. o obudowane rowery poziome). Przepis ten wchodzi w życie 1 stycznia 2013 roku.
Światła roweru, zarówno odblaskowe jak i pozycyjne, musi być widoczne z co najmniej 150 metrów. |
Teoretycznie rozumiem te zapisy, ale praktycznie jak to zrobić?
K_O_Z_A napisał/a: | - w przypadku, gdy przyczepa jest szersza od roweru ją ciągnącego, jedno światło z przodu, barwy białej lub żółtej selektywnej, |
a może być przyczepka węższa od roweru?
kitor - 2012-10-04, 20:15
Cytat: | 1) z przodu – co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej
2) z tyłu – co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej; |
Czyli że każdy rower musi mieć z przodu lampkę, a z tyłu lampkę i odblask?
Wyczuwam łatwe nabijanie kasy z mandatów, bo IMO jest to nie wykonalne. Po kiego grzyba obydwa jadąc do sklepu w południe?
maxo - 2012-10-04, 20:26
Cytat: | Czyli że każdy rower musi mieć z przodu lampkę, a z tyłu lampkę i odblask?
Wyczuwam łatwe nabijanie kasy z mandatów, bo IMO jest to nie wykonalne. Po kiego grzyba obydwa jadąc do sklepu w południe? |
Cytat: |
Trzecią istotną zmianą jest to, że obowiązkowe oświetlenie pozycyjne roweru może być zdemontowane w czasie, gdy nie ma obowiązku jego używania. Zatem w ciągu dnia, w warunkach dobrej przejrzystości powietrza na rowerze nie trzeba mieć zamontowanego oświetlenia i za jego brak nie grozi mandat.
Uwaga: Przepis ten nie dotyczy tylnego (czerwonego) oświetlenia odblaskowego, które musi być zamontowane na stałe. W tunelu a także np. we mgle rowerzysta ma obowiązek mieć oświetlenie pozycyjne zamontowane na rowerze i go używać, niezależnie od pory dnia i pogody. |
W południe obowiązuje tylko odblask, chyba że jadąc do sklepu przejeżdżasz przez tunel lub w południe panuje mgła.
kitor - 2012-10-04, 21:28
Dobra, artykuł artykułem, możesz podać z ustawy? Bo nie doczytałem czegoś takiego...
K_O_Z_A - 2012-10-04, 21:51
kitor napisał/a: | Dobra, artykuł artykułem, możesz podać z ustawy? Bo nie doczytałem czegoś takiego... |
Przepisy wejdą w życie 08.10.2012r i 01.01.2013r. na podstawie nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
maxo - 2012-10-04, 22:11
Cytat: | b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:
„1a. Dopuszcza się, aby światła pozycyjne roweru i wózka rowerowego, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, były zdemontowane, jeżeli kierujący tym pojazdem nie jest zobowiązany do ich używania podczas jazdy. |
Źródło: Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 sierpnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
Cytat: | Oddział 3
Używanie świateł zewnętrznych
Art. 51.
1. Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w
warunkach normalnej przejrzystości powietrza:
1) w czasie od zmierzchu do świtu;
2) w okresie od 1 października do ostatniego dnia lutego – przez całą dobę;
3) w tunelu.
2. W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza,
zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy
dziennej.
3. W czasie od zmierzchu do świtu, na nieoświetlonych drogach, zamiast świateł
mijania lub łącznie z nimi, kierujący pojazdem może używać świateł drogowych,
o ile nie oślepi innych kierujących albo pieszych poruszających się w kolumnie.
Kierujący pojazdem, używając świateł drogowych, jest obowiązany
przełączyć je na światła mijania w razie zbliżania się:
1) pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka, przy czym jeżeli jeden z kierujących
wyłączył światła drogowe – drugi jest obowiązany uczynić to samo;
2) do pojazdu poprzedzającego, jeżeli kierujący może być oślepiony;
3) pojazdu szynowego lub komunikacji wodnej, jeżeli poruszają się w takiej
odległości, że istnieje możliwość oślepienia kierujących tymi pojazdami.
4. Kierujący motocyklem, motorowerem lub pojazdem szynowym jest obowiązany
używać podczas jazdy świateł mijania, z zastrzeżeniem ust. 3.
©Kancelaria Sejmu s. 31/113
2005-07-15
5. Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi, kierujący pojazdem
może używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do świtu,
również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.
6. Przepisów ust. 1–4 nie stosuje się do kierujących pojazdami, które nie są wyposażone
w światła mijania, drogowe lub światła do jazdy dziennej. W przypadkach
określonych w ust. 1 pkt 1 i 3 zamiast tych świateł należy używać świateł
stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdów.
7. Przepisy ust. 1–5 stosuje się odpowiednio podczas zatrzymania pojazdu,
wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego. Jeżeli zatrzymanie
trwa ponad 1 minutę, dopuszcza się wyłączenie świateł zewnętrznych pojazdu, o
ile na tym samym pasie ruchu, przed tym pojazdem i za nim, stoją inne pojazdy. |
Źródło: USTAWA z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
kitor - 2012-10-05, 10:48
Ok, dzięki - teraz wszystko jest jasne.
|
|